Verschillen in laadpaal

Wij noemen onszelf bij Technisch Expert Jansen een totaalinstallateur. Dit betekent dat wij veel kennis in huis hebben van verschillende soorten installatie mogelijkheden en kunnen wij u altijd een passende oplossing bieden. Sinds een aantal jaren zijn de elektrische auto’s erg in opkomst. Met de komst van de elektrische auto’s is er daarom meer behoefte aan laadpalen. Laadpalen kunnen zelfs bij u thuis geïnstalleerd worden. In deze blog leggen wij uit wat laadpalen precies zijn er welke verschillen erin zitten. 

Diverse oplaadmogelijkheden

Laadpalen zijn er in diverse soorten met diverse oplaadmogelijkheden en kabel lengtes. Niet ieder type elektrische auto kan opgeladen worden met elk willekeurig type laadkabel. Het is van belang een aantal zaken rondom een laadkabel en typen laders te weten alvorens er één te bestellen. 

Waar komen de verschillen in laden vandaan

Er zijn verschillende typen voor het laden van de elektrische auto. De meest voorkomende typen zijn snel laden en langzaam laden. Wat zijn de voornaamste verschillen?

Snelladen

Snelladen is bedoeld om onderweg een accu in korte tijd bij te laden  zodat lange afstanden afgelegd kunnen worden. Snelladers staan vooral bij tankstations aan een snelweg. Niet alle EV’s (elektrische voertuigen) kunnen snelladen: vooral bij EV’s met een relatief grote accu is snelladen nuttig.

Langzaam laden thuis

Een accu  kan alleen met gelijkstroom overweg. Wat er uit ons stopcontact komt, is wisselstroom. Die moet worden omgevormd tot gelijkstroom. Daarom worden auto’s uitgerust met een omvormer. Een snellaadpaal (‘DC-lader’) is in feite een grote omvormer die buiten de auto staat.

De omvormer bepaalt de hoeveelheid elektriciteit die de auto aan kan. Dat heet het laadvermogen.

Stekker en aansluiting van laadpaal

In Nederland hebben alle reguliere laadpalen een gestandaardiseerde aansluiting. Met uitzondering van snellaadpunten heeft ieder laadpunt in Nederland een type 2 (Mennekes) aansluiting. Uiteraard kunnen elektrische auto’s met een type 2 aansluiting hier gebruik van maken, maar ook auto’s met een type 1 aansluiting werken gewoon. 

stekker en aansluiting laadpaal

Type 1 stekker

Type 1 dit is de zogenaamde Yazaki stekker. In de VS en Japan lijkt deze SAE J1772 stekker de standaard te worden voor het huis- tuin- en keuken laden.

Type 2 stekker

Type 2 in Europa is de Mennekes stekker (officieel VDE-AR-E_2623-2-2) de standaard voor openbare laadpunten. Het is een krachtstroom stekker die tot 44kW (400V/64A) kan laden.

Het protocol waarmee de laadpaal met de auto communiceert is namelijk ook gestandaardiseerd en dus niet afhankelijk van de stekker die gebruikt wordt.

Laadvermogen

Het laadvermogen wordt bepaald door de auto. Ondanks dat een laadpaal vaak gezien wordt als de oplader, zit de daadwerkelijke oplader eigenlijk in de auto verwerkt. De laadpaal levert namelijk wisselstroom, terwijl de accu gelijkstroom nodig heeft. De lader in de auto zet de stroom om en zorgt ervoor dat de accu zo efficiënt mogelijk geladen wordt. Een plugin hybride (PHEV) heeft vaak een laadvermogen van 3.7kW, terwijl een volledige elektrische auto (BEV) tot wel 22 kW laadvermogen heeft.

laadvermogen laadpaal aan huis

Contact

Heeft u na het lezen van deze blog nog meer vragen over de laadpalen? Dat kan natuurlijk! U kunt contact met ons opnemen en wij helpen u graag verder.

Thuislaadpaal

Technisch Expert Jansen levert laadpalen van het merk EV Box

Deze zijn in 4 verschillende uitvoeringen verkrijgbaar:

  • 3.7kW 1fase  16A
  • 7.4kW 1 fase 32A
  • 11kW 3 fase 16A
  • 22kW 3fase 32A

Daarnaast kan gekozen worden uit:

  • Een uitvoering met of zonder kabel
  • Met of zonder abonnement

Uitvoeringen in kleur:

Standaard covers HomeLine (RAL):

RAL 6024, VerkeergroenRAL 7042, Verkeergrijs
RAL 6007, FlessengroenRAL 7016, Antracietgrijs
RAL 5017, VerkeersblauwRAL 9016, Verkeerswit